dinsdag 9 april 2013

De Klompenpaden op, de lanen in....

Bed & breakfast Klein Groenbergen in Leersum.

De Klompenpaden op, de lanen in.....

Een uurtje voor mezelf ! Ik loop het Klompenpad, het Cotlandenpad over de landgoederen Zuylestein en Kolland in Leersum/Amerongen, ca.9 km. Klompenpaden zijn rondwandelingen in het agrarisch cultuurlandschap. Ze gaan zoveel mogelijk over historisch tracé en voeren over onverharde paden via boerenland en landgoederen. De paden worden onderhouden door vrijwilligers.

Bijna elke week loop ik dit pad, linksom of rechtsom. Het is geen druk belopen pad.
Tot mijn grote ergernis hebben mountainbikers dit pad ook ontdekt. Ja hoor, op een mooie zaterdagmiddag word ik naar de berm "geschreeuwd". Ik kan het niet laten en roep: "mijnheer, dit is een klompenpad en u hebt geen klompen aan!" Mijnheer stapt af, kijkt me aan en barst in een ontwapenende lach uit. Ik kan niet achter blijven, m'n verontwaardiging verdwijnt als sneeuw voor de zon. Hij zegt: "de volgende keer trek ik klompen aan!" stapt weer op en scheurt verder.
Zuylestein is een mooi landgoed in Renaissancestijl met statige, lange rechte lanen. Ergens op een markant plekje staat een bankje met het opschrift: "Ik moet verantwoording afleggen voor ieder moment dat ik van het leven kon genieten en niet gedaan heb" door Jhr. mr. L.H.N.F.M. Bosch ridder van Rosenthal, burgemeester van  o.a. Amerongen.
Op een avond is op dit bankje een diacones neergestreken! Gekleed in donkergrijze jurk met witte schort, het overbekende witte kapje op het hoofd (traditionele oud Duitse kleding), zwarte kousen en platte veterschoenen. Het is bijna een bezienswaardigheid! Haar zwarte, ook al degelijke fiets staat tegen het bankje, ze geniet van de rust. Ik groet haar, ze is duidelijk uit op een contactmomentje. Even later zitten we samen op het bankje en raken we in gesprek over gasten in (mijn) bed & breakfast Klein Groenbergen in Leersum en gasten in Het Zendingshuis in Amerongen. Ook vertellen we elkaar over onze families en hobby's. Na 20 min. is het genoeg, ze stapt op haar fiets, zet er behoorlijk de vaart in en sjeest weg met wapperende rokken en lange vlecht onder haar kapje uit.
Wat een prettige vrouw om even een gesprekje mee te hebben, wat een leuke belevenissen zo dicht bij huis. Dat ze fietst op een Klompenpad zal ze later op de avond in haar gebed wel goed gemaakt hebben....! Ik voelde me niet geroepen om haar daar op aan te spreken.

Wist je dat er in de provincies Utrecht en Gelderland al 46 Klompenpaden zijn?
En in de Kromme Rijnstreek zijn al 4 paden aangelegd: Aderwinkelpad 12 km., Cotlandenpad  9 -13 km., Overlangbroeksepad 11 km., Gerrit Achterbergpad 11 km..

Loop jij wel eens een Klompenpad? 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten