maandag 19 augustus 2013

Fietstocht langs Hunebedden, deel 2.

Bed & breakfast Klein Groenbergen, Leersum.

Dag 2     De zon schijnt, maar het is aanzienlijk frisser, toch fietsen we elke dag in korte broek en shirtje.
Ontbijtje in de buitenlucht.
Ontbijten doen we zittend in het gras in de zon, dan inpakken en fietsen rijklaar maken, tent en grondzeil opvouwen en daar gaan we weer. De spin die de tent e.d. op het achterrekje vasthoudt dreigt te knappen, moeten we dus iets aan doen.
Oldeneel.
We varen de IJssel over via een voetveer bij Oldeneel en fietsen later langs het station in Zwolle. We vinden in Zwolle al gauw een rijwielzaak maar helaas; alle spinnen zijn uitverkocht. Een echtpaar, zij verlekkeren zich aan prachtige fietsen, bieden een spin aan: "ze liggen achter in de auto en wij doen er nooit iets mee". Hoe leuk is dat ! Inmiddels zie ik prachtig mooie fietsschoenen en besluit ze aan te schaffen. De oude schoentjes gaan achterop, deze maken de hele reis mee en verdwijnen  vervolgens thuis in de kast om na een x aantal jaren alsnog weg te gooien. Herken je dat ? Later fietsen we langs het Zwolse ziekenhuis, gaan we onder de snelweg door en varen weer over bij Haerst met een super ouderwets trekveertje. Heel uniek, dit zien we eigenlijk nergens meer. De student heeft er ook veel plezier in.
Haerst
Via Hasselt en Zwartsluis steeds over de dijk van het Zwartewater naar Meppel.
De eigenlijke Hunebedroute begint officieel bij het station in Meppel. Daar verlaten we, om ca. 2 uur dan ook dit stadje langs de Wold-Aa, via buurtschap Blijdenstijn naar Ruinerwold, Havelte en Eursinge. Door de bossen(wederom een flinke bui, maar we kunnen redelijk schuilen) langs Darp en het Kamperzand en daar bezoeken we de eerste twee Hunebedden. Het is en blijft een verbazingwekkend bouwwerk, zeker als je bedenkt in welk tijdperk men dit voor elkaar kreeg.

De eerste is ook op één na de grootste, er zijn daar ooit 665 scherven van aardewerkpotten aangetroffen. Ook vuurstenen bijlen, pijlpunten, knotsen en kralen van git en barnsteen. Via het  Holtingerveld en het Brandeveen naar Het Moer, Wittelte en naar Diever. Aan de  Oude Groningerweg vinden we het derde Hunebed. Dan over het zeer mooie Dieverzand richting Zorgvlied. De Maatschappij voor Weldadigheid kocht hier rond 1820 grote stukken heide aan. In 1823 werd hier het Instituut voor de Landbouw gesticht, één van de eerste in Nederland. Tot 1859 heeft de school gefunctioneerd als opleidingsinstituut. Het gebouw is nog goed te herkennen in het dorpsbeeld, rechts van de r.k.-kerk.
Instituut voor de Landbouw.
Via landgoed Berkenheuvel komen we door Oude Willem( hoe toepasselijk) en zetten de tent op op natuurkampeerterrein Oude Willem. We koken een lekker potje, douchen, wandelen, maken een praatje met andere kampeerders, zetten koffie en verdwijnen vroeg in de slaapzakken. 85 km. deze dag.

Dag 3 We ontbijten met een zonnetje, verder een bewolkte dag. We fietsen door Boswachterij Appelscha, dan over het vlakke en lage Aekingermeer met een mooie uitzichttoren, en vervolgens over het                                                                bijzonder mooie Aekingerzand.
Uitkijktoren Aekingerzand. Op een hoog punt kan met vanaf dit punt een groot deel van het grootse stuifzandgebied overzien  en het natuurontwikkelingsgebied van het beekdal van de Vledder Aa
We drinken koffie in Appelscha en fietsen dan door de schitterende Compagnonsbossen(met uniek vleesetend blaasjeskruid) en het geweldig mooie Fochtloërveen; één van de laatste hoogveengebieden in Nederland en uniek in noordwest Europa. Wat een wonderschoon gebied !! En zo stil overal.
Dan door Veenhuizen, De Maatschappij voor Weldadigheid wilde de armen door middel van arbeid op het land heropvoeden. Aanvankelijk bood men arme gezinnen uit de grote steden de gelegenheid vrijwillig naar Drenthe te komen en zich daar in koloniën te vestigen. Het idee hierachter was dat men als boer een nieuw bestaan kon opbouwen. Volgens mijn informatie, pas nog een boek hierover gelezen, liep het allemaal wel wat anders dan op papier bedacht was....!
Een aantal oude huizen heeft typische spreuken op de voorgevel: Huis en Haard, Werken is Leven, Humaniteit, Arbeid is Zegen, Kennis is Macht, Een van Zin enz. Echt een bezienswaardigheid. Nu staat hier een ultra moderne gevangenis.
Via het beekdal van de Slokkert en door het oeroude Tonckensbos komen we in Westervelde bij het vierde Hunebed. We pakken een klein stukje van Norg mee, door het Norger esdorper landschap, via Een en Amerika naar de Steenberger Es voor het vijfde Hunebed. Dit is het meest noordelijk gelegen Hunebed in Drenthe, vlakbij Roden. Het is in deze streek zeer rustig en uitgestrekt, soms in de wijde omgeving geen huis te bekennen. Dan via Roderesch langs Langelo waar we op de brink onder oude eikenbomen even schuilen voor een miezerig regentje. Dan bereiken we het Noordse Veld met zijn vele grafheuvels en Celtic Fields en gaan via de Zeijerstrubben, dit zijn restanten van een oeroud middeleeuws gebruiksbos. Net voor Zeyen vinden we nummer zes en even later tussen Taarlo en Loon  nummer zeven. Met dan toch nog een zonnetje erbij fietsen we langs de Kampsheide en door het mooie Balloërveld . We komen bij Balloo en vinden nummer acht. Dit bed werd pas in 1840 ontdekt. In Rolde gaan we naar camping de Weyert. 93 km. (royale camping, veel speelgelegenheid!)
We pakken alles weer uit en zetten de tent op, we douchen en eten dan lekker in de kantine waar we een leuk gesprek hebben met de eigenaar over: ondernemen, functie van de VVV en  toeristenbelasting -zin of onzin - en wat doen gemeenten dan met deze inkomsten. We genieten van een lange avond: het flesje wijn dat we vanmiddag kochten moet nog leeg. Geen probleem. Een half volle fles wijn meenemen is echt jammer van de ruimte in de fietstassen. We bekijken de route voor de volgende dag. Deze blijkt via Noordlaren weer "bijna" langs Rolde terug te lopen. We besluiten dat we morgen een soort "rustdag" hebben dwz. we laten de tent staan en fietsen zonder zware bepakking. Morgenavond komen we hier weer terug, we moeten dan wel 2 x 10 km. verder fietsen maar dat is toch te verwaarlozen op het totaal aantal kilometers?

Dag 4. Vannacht veel regen, we ontbijten in de tent, maar dan wordt het droog en drinken we toch weer buiten veel kopjes thee en kunnen we al gauw starten, met de zon erbij. Dat fietst vandaag lekker ligt, zonder bagage!!! In Rolde bezoeken we de Hunebedden 9 en 10. Ook de kerk van Rolde is de moeite waard. Door Anderen en door het Stroomlandschap Drentse Aa naar Gasteren, nummer 11 ligt in de Gasterseduinen. Over de Bremberg, met zijn jeneverbesstruiken, een uniek gebied.  Bij Tynaarlo is nummer 12. Daar drinken we koffie en bestellen ook appelgebak. Die blijkt zelf gebakken te zijn door de eigenaresse en ze bloost bij het krijgen van een compliment. Dan via  het natuurgebied de Vijftig Bunders en via het Noordlaarderbosch naar nummer 13.(het enige Hunebed in Groningen) We fietsen door Midlaren en tussen 2 zeer oude, nog bewoonde boerderijen, vinden we de Hunebedden 14 en 15. Eén ligt pal tegen de boerderijmuur. Natuurlijk was dit Hunebed er eerder, wie bedenkt dan om daar een huis tegenaan te bouwen? Dan naar Zuidlaren, ook lang huisje Jacoba waar wij 32 jaar geleden met onze dochtertjes een fijne vakantie hadden. Via Schipborg naar het Kniphorsterbos met vijftig grafheuvels en middeleeuwse karrensporen en 2 hunebedden, 16 en 17 -16 is een portaalgraf. Via Annen, met de Magnuskerk, het oudste Romaanse bouwwerk van Drente-13e eeuw, waar we eindelijk weer eens wat boodschappen kunnen doen en ook nummer 18 vinden. In boswachterij Anloo zoeken we enorm naar nummer 19. Door allerlei bospaden, maar uiteindelijk toch gevonden, midden in een bos, zwaar fietsen! Gelukkig geen zware bepakking op de fiets !! Zeer rustig, wat een mooi plekje om hier begraven te liggen. Dan naar Eext, nummer 20, dit is een z.g. trapgraf en 21 een ganggraf. Even later bij Gieten nummer 22. Via Boswachterij Gieten steken weer terug naar de camping, ruim 70 km.,  waar we een lekker potje koken, douchen, en een wandeling maken door Rolde.

Dag 5 en het vervolg van de hunebeddentocht beschrijf  ik in deel 3.