Amsterdam- Rijnkanaal.
Bed & breakfast Klein Groenbergen, Leersum
Het Amsterdam-Rijnkanaal.
De Krommerijnstreek wordt vanaf 1931 resoluut gescheiden door de aanleg van het Amsterdam-Rijnkanaal, levensader van Amsterdam en het drukst bevaren kanaal ter wereld.
Je zou maar plotseling 7 km. of nog veel meer om moeten rijden om je buurvrouw te bezoeken omdat er toevallig een kanaal tussen de buurhuizen door gegraven wordt.
Hadden boeren en burgers in die tijd al inspraak, kregen zij
een financiële vergoeding? Werden huis- en grondeigenaren uitgekocht? Kwam er veel protest in die tijd? Hoe werden aanwonende
geïnformeerd? Hoe ging dat in de
jaren 30 van de vorige eeuw?
Al
in 1400 werden de Rijn en de Vecht door Amsterdamse schippers gebruikt om
vracht richting Duitsland te vervoeren. Doordat
o.a. de Vecht met lage bruggen en kleine sluizen de steeds grotere en zwaardere
schepen niet meer kon verwerken was deze route op den duur niet langer aantrekkelijk. Na de aanleg van het
Merwedekanaal in 1893 was het mogelijk om met meer en grotere schepen te varen.
Na enkele decennia voldeed dit kanaal ook niet meer aan de eisen van die tijd
en werd in 1931 besloten tot aanleg van een langer, breder en dieper kanaal: het
Amsterdam-Rijnkanaal. Dit kanaal verbindt de Amsterdamse havens via Tiel en de
rivier de Waal met het Ruhrgebied in Duitsland en is het drukst bevaren kanaal
ter wereld.
Door tussen Amsterdam en de rivier de Lek het waterpeil op
één niveau te brengen(-0,4
meter NAP) en daarmee de sluizen weg te laten kon een
belangrijke winst op de vaartijd worden bereikt.
Het 72
kilometer lange kanaal werd ontworpen door Anton Mussert, hoofdingenieur van de Utrechtse
waterstaat. Later was Mussert oprichter en leider van de NSB in Nederland tijdens de
Tweede Wereldoorlog, van 1942 tot 1945 tevens leider van Nederland. In 1946 is
Mussert ter dood veroordeeld en
geëxecuteerd.
Door de crisistijd en de daaropvolgende Tweede Wereldoorlog werd de aanleg
van het kanaal ernstig vertraagd. Pas op 21 mei 1952 werd het kanaal door
Koningin Juliana geopend.
Veerwagenpont
aan deze periode.
De voormalige aanlegplaatsen van de veerwagen bij Houten en Nieuwegein
Wie de Veerwagenweg uitrijdt, komt bij het Amsterdam-Rijnkanaal. De weg gaat hier naar rechts; de weg naar links loopt dood. De weg heeft hier ook een merkwaardig soort kromming. Op deze plek staat ook opeens een huis(1954) in een verder leeg landschap. De luchtfoto laat ook iets interessants zien; aan de andere zijde van het kanaal heeft de weg een zelfde verloop. Dit heeft dus alles te maken met de veerwagen die hier ooit een verbinding onderhield.
Het Amsterdam-Rijnkanaal kruist de Lek even voorbij Wijk bij Duurstede. De waterstanden in het kanaal en de rivieren Lek en Rijn zijn nogal verschillend. Het verschil kan oplopen tot
duwvaartschepen.
Verbreding. Het kanaal werd tussen 1956 en 1981 verbreed tot 110 -
Verbreding van Amsterdam Rijnkanaal.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten